Nowe Centrum Warszawy przechodzi na prawy brzeg Wisły – ZDM otworzył właśnie oferty w przetargu na przebudowę ulicy Okrzei na Pradze-Północ. To już drugie podejście do tego tematu w tym roku. Po zakończeniu prac ulica zmieni się w zieloną przestrzeń przyjazną spacerowiczom i rowerzystom.
– Most pieszo-rowerowy odmieni wygląd centrum stolicy – zbliżając do siebie śródmiejskie bulwary z Pragą. Jest to ważny etap projektu Nowe Centrum Warszawy, który podnosi jakość przestrzeni miejskich po obu stronach Wisły. Most pozytywnie wpłynie na funkcjonalność okolicy ul. Okrzei na Pradze. Po zakończeniu przebudowy – ta ulica i jej okolice całkowicie zmienią swój charakter – mówił wiosną zeszłego roku podczas otwarcia nowej przeprawy przez Wisłę prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski.
Pierwotnie ulica miała być już w trakcie remontu podczas otwarcia mostu pieszo-rowerowego w zeszłym roku. Niestety prace projektowe trwały znacznie dłużej niż zakładano. Po ich zakończeniu ZDM ogłosił przetarg na modernizację tej praskiej ulicy w połowie stycznia tego roku. Niestety ZDM ogłosił również
unieważnienie przetargu na przebudowę ulicy Okrzei 1 kwietnia… Dlaczego? Powodem miała być na tyle duża liczba pytań od wykonawców, że w ich wyniku konieczne stało się „uzupełnienie lub skorygowanie formularza cenowego i dokumentacji”. Czy po tak długim czasie przygotowań ZDM nie miał wystarczająco przestrzeni, aby przygotować przetarg kompetentnie i przewidzieć wszelkie zmienne?
Wątpliwości budzi też tempo, w którym został przetarg wznowiony, bo stało się to również 1 kwietnia.... Czas na składanie ofert wynosił natomiast niewiele ponad dwa tygodnie. We wznowionym przetargu wzięły udział 4 fir
my. ZDM ocenił, że ich propozycje są bardzo dobre, wszystkie mieszczą się w przedziale 20 – 23,5 mln zł i są ok. 30 proc. niższe od założonego kosztorysu. Teraz ZDM przystępuje do ich analizy. Oferty pochodzą od firm: BALZOLA (20 926 808,29 zł), WEGARTEN (21 695 451,53 zł), WOD-KAN-BRUK (23 595 499,68 zł) i STRABAG (20 083 635,75 zł).
Po zakończeniu przebudowy ul. Okrzei stanie się przestrzenią z priorytetem dla pieszych i rowerzystów – zamiast asfaltu będzie tu estetyczna, kamienna nawierzchnia i szpalery drzew. Dla samochodów i autobusów zostanie jeden pas – ruch, tak jak dotychczas, będzie odbywał się jednokierunkowo. Z kolei po północnej stronie ul. Okrzei powstanie dwukierunkowa droga rowerowa, a po obu stronach szerokie deptaki dla pieszych i miejsce na ogródki gastronomiczne.
Wykonawca wybrany w
przetargu otwiera się w nowej karcie będzie miał po podpisaniu umowy 17 miesięcy na wykonanie wszystkich prac.
Co się zmieni?
Rozbudowa obejmie odcinek od ul. Wybrzeże Szczecińskie do ul. Jagiellońskiej. Główne zmiany to:
- zredukowanie ruchu samochodowego: na Okrzei pozostanie jeden pas ruchu w jednym kierunku, co poprawi bezpieczeństwo i stworzy dodatkową przestrzeń na inne elementy infrastruktury oraz zieleń;
- droga dla rowerów: powstanie dwukierunkowa droga rowerowa z nawierzchnią asfaltową i kamienną, która będzie przedłużeniem dla – istniejącej już w tej części miasta – rozbudowanej sieci dróg rowerowych;
- bezpieczniejsze skrzyżowania: wyniesione tarcze na skrzyżowaniach z ulicami Panieńską, Krowią i Sierakowskiego poprawią bezpieczeństwo uczestników ruchu;
- przestrzeń dla pieszych: chodniki, przejścia i zjazdy zostaną przebudowane, by były wygodne i bezpieczne dla pieszych, pojawi się też miejsce na ogródki gastronomiczne.
Przebudowa obejmie również modernizację sieci wodno-kanalizacyjnej, energetycznej oraz oświetleniowej.
Nowe drzewa i mała architektura
Jednym z priorytetów inwestycji jest troska o środowisko. W ramach przebudowy zostaną posadzone 74 nowe drzewa, które będą tworzyły szpalery. W planach są też nowe rabaty kwiatowe, krzewy i mała architektura. Wybrana roślinność będzie dostosowana do warunków miejskich. Na Okrzei pojawi się między innymi grusza drobnoowocowa i klon czerwony. Drzewa posadzone zostaną w modułach (klatkach) antykompresyjnych. To rozwiązanie sprawdziło się już m.in. na placu Pięciu Rogów i jest obecnie wprowadzane na placu Centralnym. Nie oznacza to oczywiście rezygnacji z trawników i krzewów tworzących małe kameralne skwery.
Przebudowa ul. Okrzei to ważny krok w stronę zrównoważonego rozwoju miasta po obu brzegach Wisły. Podobnie jak w przypadku realizowanych już inwestycji w ramach Nowego Centrum Warszawy wykorzystane zostaną nowoczesne rozwiązania, wysokiej jakości materiały, dorodna zieleń i estetyczna mała architektura.
Kolejnym etapem działań w ramach Nowego Centrum Warszawy na prawym brzegu Wisły będzie konkurs na opracowanie koncepcji przebudowy ulic, placów i zieleńców w centralnej części obszaru Starej Pragi. W najbliższym czasie Biuro Architektury i Planowania Przestrzennego m.st. Warszawy ogłosi konkurs, który obejmie m.in. plac pomiędzy ulicą Okrzei i Kłopotowskiego, ulicę Floriańską oraz pl. Weteranów 1863 r. Jego głównym celem będzie wyłonienie koncepcji architektoniczno-urbanistycznej, która w jak największym stopniu umożliwi poprawę jakości i dostępności przestrzeni publicznej oraz ułatwienie komunikacji pieszej i rowerowej w tym obszarze.