Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Ulica Okrzei znowu do przebudowy - oferty we wznowionym przetargu

Dalej Wstecz
Data publikacji:
18-04-2025
Ostatnia modyfikacja:
18-04-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. ZDM Warszawa

Podziel się ze znajomymi:

Nowe Centrum Warszawy przechodzi na prawy brzeg Wisły – ZDM otworzył właśnie oferty w przetargu na przebudowę ulicy Okrzei na Pradze-Północ. To już drugie podejście do tego tematu w tym roku. Po zakończeniu prac ulica zmieni się w zieloną przestrzeń przyjazną spacerowiczom i rowerzystom.

– Most pieszo-rowerowy odmieni wygląd centrum stolicy – zbliżając do siebie śródmiejskie bulwary z Pragą. Jest to ważny etap projektu Nowe Centrum Warszawy, który podnosi jakość przestrzeni miejskich po obu stronach Wisły. Most pozytywnie wpłynie na funkcjonalność okolicy ul. Okrzei na Pradze. Po zakończeniu przebudowy – ta ulica i jej okolice całkowicie zmienią swój charakter – mówił wiosną zeszłego roku podczas otwarcia nowej przeprawy przez Wisłę prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski.

Pierwotnie ulica miała być już w trakcie remontu podczas otwarcia mostu pieszo-rowerowego w zeszłym roku. Niestety prace projektowe trwały znacznie dłużej niż zakładano. Po ich zakończeniu ZDM ogłosił przetarg na modernizację tej praskiej ulicy w połowie stycznia tego roku. Niestety ZDM ogłosił również unieważnienie przetargu na przebudowę ulicy Okrzei 1 kwietnia… Dlaczego? Powodem miała być na tyle duża liczba pytań od wykonawców, że w ich wyniku konieczne stało się „uzupełnienie lub skorygowanie formularza cenowego i dokumentacji”. Czy po tak długim czasie przygotowań ZDM nie miał wystarczająco przestrzeni, aby przygotować przetarg kompetentnie i przewidzieć wszelkie zmienne?

Wątpliwości budzi też tempo, w którym został przetarg wznowiony, bo stało się to również 1 kwietnia.... Czas na składanie ofert wynosił natomiast niewiele ponad dwa tygodnie. We wznowionym przetargu wzięły udział 4 firmy. ZDM ocenił, że ich propozycje są bardzo dobre, wszystkie mieszczą się w przedziale 20 – 23,5 mln zł i są ok. 30 proc. niższe od założonego kosztorysu. Teraz ZDM przystępuje do ich analizy. Oferty pochodzą od firm: BALZOLA  (20 926 808,29 zł), WEGARTEN (21 695 451,53 zł), WOD-KAN-BRUK (23 595 499,68 zł) i STRABAG (20 083 635,75 zł).

Po zakończeniu przebudowy ul. Okrzei stanie się przes
trzenią z priorytetem dla pieszych i rowerzystów – zamiast asfaltu będzie tu estetyczna, kamienna nawierzchnia i szpalery drzew. Dla samochodów i autobusów zostanie jeden pas – ruch, tak jak dotychczas, będzie odbywał się jednokierunkowo. Z kolei po północnej stronie ul. Okrzei powstanie dwukierunkowa droga rowerowa, a po obu stronach szerokie deptaki dla pieszych i miejsce na ogródki gastronomiczne.

Wykonawca wybrany w przetargu otwiera się w nowej karcie będzie miał po podpisaniu umowy 17 miesięcy na wykonanie wszystkich prac.

Co się zmieni?

Rozbudowa obejmie odcinek od ul. Wybrzeże Szczecińskie do ul. Jagiellońskiej. Główne zmiany to:
  • zredukowanie ruchu samochodowego: na Okrzei pozostanie jeden pas ruchu w jednym kierunku, co poprawi bezpieczeństwo i stworzy dodatkową przestrzeń na inne elementy infrastruktury oraz zieleń;
  • droga dla rowerów: powstanie dwukierunkowa droga rowerowa z nawierzchnią asfaltową i kamienną, która będzie przedłużeniem dla – istniejącej już w tej części miasta – rozbudowanej sieci dróg rowerowych;
  • bezpieczniejsze skrzyżowania: wyniesione tarcze na skrzyżowaniach z ulicami Panieńską, Krowią i Sierakowskiego poprawią bezpieczeństwo uczestników ruchu;
  • przestrzeń dla pieszych: chodniki, przejścia i zjazdy zostaną przebudowane, by były wygodne i bezpieczne dla pieszych, pojawi się też miejsce na ogródki gastronomiczne.
Przebudowa obejmie również modernizację sieci wodno-kanalizacyjnej, energetycznej oraz oświetleniowej.

Nowe drzewa i mała architektura

Jednym z priorytetów inwestycji jest troska o środowisko. W ramach przebudowy zostaną posadzone 74 nowe drzewa, które będą tworzyły szpalery. W planach są też nowe rabaty kwiatowe, krzewy i mała architektura. Wybrana roślinność będzie dostosowana do warunków miejskich. Na Okrzei pojawi się między innymi grusza drobnoowocowa i klon czerwony. Drzewa posadzone zostaną w modułach (klatkach) antykompresyjnych. To rozwiązanie sprawdziło się już m.in. na placu Pięciu Rogów i jest obecnie wprowadzane na placu Centralnym. Nie oznacza to oczywiście rezygnacji z trawników i krzewów tworzących małe kameralne skwery.

Przebudowa ul. Okrzei to ważny krok w stronę zrównoważonego rozwoju miasta po obu brzegach Wisły. Podobnie jak w przypadku realizowanych już inwestycji w ramach Nowego Centrum Warszawy wykorzystane zostaną nowoczesne rozwiązania, wysokiej jakości materiały, dorodna zieleń i estetyczna mała architektura.

Kolejnym etapem działań w ramach Nowego Centrum Warszawy na prawym brzegu Wisły będzie konkurs na opracowanie koncepcji przebudowy ulic, placów i zieleńców w centralnej części obszaru Starej Pragi. W najbliższym czasie Biuro Architektury i Planowania Przestrzennego m.st. Warszawy ogłosi konkurs, który obejmie m.in. plac pomiędzy ulicą Okrzei i Kłopotowskiego, ulicę Floriańską oraz pl. Weteranów 1863 r. Jego głównym celem będzie wyłonienie koncepcji architektoniczno-urbanistycznej, która w jak największym stopniu umożliwi poprawę jakości i dostępności przestrzeni publicznej oraz ułatwienie komunikacji pieszej i rowerowej w tym obszarze.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Konin na kolejnych wodorowych zakupach

Komunikacja

Konin na kolejnych wodorowych zakupach

Przemysław Farsewicz 17 kwietnia 2025

Opole będzie budować nową pętlę autobusową

Komunikacja

Opole będzie budować nową pętlę autobusową

Przemysław Farsewicz 17 kwietnia 2025

Gdańsk zajmie się projektowaniem buspasa w ciągu Spacerowej

Komunikacja

Wrocław. Siedem autobusów elektrycznych od Solarisa

Komunikacja

Zobacz również:

Konin na kolejnych wodorowych zakupach

Komunikacja

Konin na kolejnych wodorowych zakupach

Przemysław Farsewicz 17 kwietnia 2025

Opole będzie budować nową pętlę autobusową

Komunikacja

Opole będzie budować nową pętlę autobusową

Przemysław Farsewicz 17 kwietnia 2025

Gdańsk zajmie się projektowaniem buspasa w ciągu Spacerowej

Komunikacja

Wrocław. Siedem autobusów elektrycznych od Solarisa

Komunikacja

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5